Onderwijsvisie

Werken aan de basis 

Bij de scholen van NoorderBasis realiseren we ons dat wat we leren snel verandert, maar dat de manier waarop niet verandert! Kennis is en blijft de basis van onderwijs, waarmee kinderen vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn in deze wereld. Werken aan de basis betekent voor ons:

B = Betrokkenheid bij de leerlingen door boeiend onderwijs.

A = Activerende werkvormen en directe instructie voor effectieve lessen.

S = Sociaal-emotionele vorming in een veilig klimaat.

I = Innovatief zijn door actueel en onderbouwd te werken.

S = Succeservaringen blijven kinderen bij voor het leven.

Onderwijsvisie De Lichtbron  

Op De Lichtbron werken vanaf de kleuterklas tot en met groep 8 met thema’s die overal terugkomen. Deze thematische aanpak zorgt ervoor dat kinderen beter leren, maar het ook leuker en betekenisvoller vinden. We helpen kinder om te groeien in een veilige en gezellige sfeer, om samen te werken en hun talenten te ontdekken. Zo bereiden we ze voor op een toekomst waarin ze met vertrouwen en respect de wereld instappen. 

Jaargroepen 

We werken met jaargroepen, waarbij leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd samen in de klas zitten. In groep 1 t/m 3 werken we met doelen binnen een thema, en in groep 4 t/m 8 gebruiken we de methode Alles-in-één. Deze methode koppelt alle vakken – behalve rekenen en gym – aan een thema, en elk jaar behandelen we vijf verschillende thema’s. We vinden het belangrijk om ouders hierbij te betrekken, dus die zijn regelmatig welkom bij de start of afsluiting van een thema. 

Aangepast onderwijs 

In ons lesgeven houden we rekening met de verschillen tussen leerlingen. Dit doen we door de leerstof, tijd en tempo aan te passen aan de behoeften van de kinderen. We bieden variatie in werkvormen, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan groeien. Zelfstandig werken en samenwerken oefenen we door middel van de time-timer, de vraagdobbelsteen en coöperatieve werkvormen. Deze tools helpen de leerlingen om zowel zelfstandig als in samenwerking met anderen te leren, en verbeteren ook hun sociale vaardigheden. 

Maatjessysteem 

We werken met het maatjessysteem. Hierbij wisselen leerlingen elke twee tot drie weken van plek en krijgen ze een nieuw maatje. Met dit maatje voeren ze dagelijks samenwerkingsopdrachten uit en staan ze ook naast in de rij. Dit systeem helpt kinderen om contact te maken met verschillende klasgenoten en stimuleert hun ontwikkeling in samenwerking.  

Kanjertraining 

Op onze school vinden we het belangrijk dat ieder kind zich veilig, geborgen en gewaardeerd voelt. Daarom geven we wekelijks Kanjertrainingslessen, die bijdragen aan hun sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Deze training leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan, bewust te worden van hun eigen gedrag en verantwoordelijkheid te nemen. We werken met kanjerafspraken zoals vertrouwen, helpen, plezier hebben, samenwerken en meedoen, zodat ieder kind zich vrij voelt om zichzelf te zijn. Wij zijn allemaal kinderen van God, kanjers, en dat zie je! 

Extra ondersteuning

We willen elk kind een plekje geven op de Lichtbron. Aan de hand van een protocol bepalen we zorgvuldig of onze school de juiste plek is voor het kind, zodat het de aandacht en het passende onderwijs krijgt die het verdient. Voor leerlingen met een specifieke behoefte kijken we samen met de intern begeleider en ouders naar de mogelijkheden. 

directeur afbeelding

Ankie Luchtenburg

Directeur De Lichtbron

Even kennismaken?  

We nodigen je graag uit bij ons op school voor een persoonlijke rondleiding!

Maak een afspraak

Blijf op de hoogte

Bekijk de laatste updates rechtstreeks van onze socialmediakanalen!